Crisisbeheersingsplannen (gemeenten)
Wij ondersteunen gemeenten bij het tot stand komen van een crisisbeheersplan.
Het Draaiboek Crisisbeheersing is opgedeeld in vijf delen:
I. algemeen en alarmering en afschaling
II. vertegenwoordiging in Rampenstaf
III. Actiecentrum en Crisisstaf
IV. deelplannen
V. bijlagen.
Deel I (algemeen en alarmering en afschaling) bestaat uit:
- Hoofdstuk één met voorbereidingen die het management moet treffen om in een rampsituatie
--adequaat te kunnen reageren. Het is een overzicht van instrumenten die door de Crisisstaf --kunnen worden aangesproken in geval van een noodsituatie. De acties die op dat moment
--genomen moeten worden zijn beschreven;
- Hoofdstuk twee dat beschrijft hoe het management wordt gealarmeerd en hoe het intern haar
--eigen organisatie alarmeert.
Deel II (vertegenwoordiging in Rampenstaf op het Stadhuis) bevat:
- Hoofdstuk drie dat de vertegenwoordiging in de bestuurlijke staf bij een ramp, zwaar ongeval
--en/of crisis binnen de gemeente beschrijft. Taken en verantwoordelijkheden van de vertegen-
--woordiger(s) komen aan de orde.
Deel III (Actiecentrum en Crisisstaf op het stadsdeelkantoor) bestaat uit: ·
- Hoofdstuk vier dat over het eigen Actiecentrum waar vanuit de Crisisstaf opereert.
--Locaties, inrichting, verbindingen, werkwijze en samenstelling komen aan de orde. ·
- Hoofdstuk vijf handelt over de Crisisstaf. Beschreven staan processen en taken van de leden.
--Deel IV (deelplannen) beschrijf de deelplannen die van toepassing zijn.
Calamiteitenplannen
Ieder bedrijf is verplicht om een calamiteitenplan hebben. Maar hoe stel je er één op en wat moet er precies instaan?
Als ondernemer doe je er alles aan om de risico's op ongelukken te verkleinen. Toch kunnen er altijd onverhoopt noodsituaties ontstaan. In zulke paniekgevallen is het belangrijk om te weten welke maatregelen getroffen moeten worden om jou en je medewerkers in veiligheid te brengen. Dit beschrijf je in een bedrijfsnoodplan.
Bedrijfshulpverlener
In elk bedrijf moeten er bedrijfshulpverleners aanwezig zijn. Je moet voldoende BHV-ers hebben om een kleine calamiteit aan te kunnen. Hij of zij kan EHBO toepassen, brand bestrijden, en werknemers evacueren. Het aantal BHV-ers dat je aanstelt ligt niet vast in de wet, maar bepaal je op basis van de grootte van je bedrijf en de risico's binnen je bedrijf.
Inhoud plan
In het calamiteitenplan moeten onder andere de volgende dingen staan:
• Namen plus telefoonnummers van BHV-ers
• Alle alarmnummers
• Waar de blus en EHBO-middelen aanwezig zijn
• Eventuele bijzonderheden
• Hoe het instrueren van het personeel in zijn werk gaat
• Wie actie neemt tot ontruimen
• Wie de calamiteit meldt bij de hulpinstanties
• Waar noodkaarten en plattegronden zich bevinden
• Wat te doen bij een bommelding, terreuracties, ordeverstoringen en dergelijke
Stappenplan
Bij het maken van het plan kan je de volgende zes stappen doorlopen.
1. Analyseer de risico’s en de risicoplekken
2. Organiseer de werknemers, stel BHV-ers aan en verdeel de taken
3. Stel een bedrijfsnoodplan samen
4. Breng de veiligheids- en gezondheidssignalering aan.
5. Leid de BHV-ers op. Zorg dat ze precies weten wat ze moeten doen en wanneer
6. Instrueer het personeel. Zij moeten weten waar de blussers hangen.
Bij calamiteiten en een ontruiming moet duidelijk zijn wie wat doet.
In het algemeen is dit de volgorde van handelen:
Fase 1: Melding
Fase 2: Verzamelen BHV-ploeg
Fase 3: Ontruiming
Fase 4: Begeleiding en opvang evacués
Fase 5: Beëindiging alarmtoestand
Wij helpen U graag bij het opstellen van uw calamiteiten- nood- crisisbeheersingsplannen.
|